Archiwalna strona Roztoczańskiego Parku Narodowego.

Zapraszamy do naszej nowej strony: rpn.gov.pl

Relacja z wyjazdu do Bieszczadzkiego Parku Narodowego w dniach 17-18 września 2015r.

W dniach 17-18 września 2015r. tegoroczni laureaci konkursu wiedzy przyrodniczej i sprawności fizycznej „Bioróżnorodność RPN i Roztocza” - uczniowie z Zespołu Szkół w Zwierzyńcu oraz Zespołu Szkół Leśnych w Biłgoraju uczestniczyli w wyjeździe szkoleniowym do Bieszczadzkiego Parku Narodowego.

Wyjazd zaplanowaliśmy o godz. 7.00 ze Zwierzyńca. Po blisko 5 godzinach jazdy dotarliśmy do parkingu na Przełęczy Wyżniańskiej (855 m n.p.m.) w Bieszczadzkim Parku Narodowym. Przy pięknej słonecznej aurze, choć bardzo silnym wietrze oraz pod opieką przewodnika – pracownika BdPN Pani Beaty Szary wyruszyliśmy na Połoninę Caryńską. Szlak w kolorze zielonym prowadził prawie cały czas polną ścieżką, przez teren porośnięty trawą oraz kępami drzew i krzewów, bardzo mało lasem. Wspaniałe widoki rozpościerały się z każdej strony, na niemal całe Bieszczady. Mimo, że po drodze doskwierał nam upał, na Caryńskiej założyliśmy kurtki – wiał halny. Prowadząc „walkę z wiatrem” zmierzaliśmy czerwonym szlakiem, przez prawie poziomy grzbiet Połoniny Caryńskiej, który rozciąga się na długości ponad czterech kilometrów. Ostatni odcinek trasy pokonaliśmy przez piękny bukowy las dochodząc do mety - parkingu w Ustrzykach Górnych. Pełni wrażeń po całodniowym zwiedzaniu udaliśmy się do miejsca noclegu. Po zakwaterowaniu się i pysznym posiłku zdecydowaliśmy się na spacer malowniczą doliną Sanu w miejscowości Dwernik. Spacer zakończył pierwszy dzień pobytu w Bieszczadach.

Poranek następnego dnia przywitał nas piękną słoneczną pogodą. Tego dnia celem wyprawy była Tarnica – najwyższy szczyt polskich Bieszczadów, sięgający 1346m n.p.m. Wyruszyliśmy z Wołostaego, mijając stary cmentarz Bojkowski, miejsce po cerkwi, drewniany żuraw, a dalej stadninę koni huculskich. Naszej wyprawie przewodniczył Pan Cezary Ćwikowski – specjalista ds. edukacji ekologicznej w BdPN, który w niezwykle interesujący sposób opowiadał całą historię tego miejsca. Wędrowaliśmy przez bukowy las ze stromym podejściem kamiennymi stopniami, następnie całkowicie odkrytym terenem połoniny przez przełęcz Krygowskiego (1275 m n.p.m.), aż na sam szczyt. Z Tarnicy podziwialiśmy piękną panoramę bieszczadzkich wzniesień: Szeroki Wierch, Krzemień, Kopę Bukowską, Halicz, Połoninę Caryńską oraz Bieszczady po stronie ukraińskiej. Po chwili odpoczynku ruszyliśmy w drogę powrotną – do parkingu w Wołosatem, skąd udaliśmy się do Polańczyka.

Ostatnim punktem wycieczki był rejs widokowy statkiem po zalewie solińskim - największym sztucznym zbiorniku zaporowym w Polsce. Podczas godzinnego rejsu, przepływając obok Wyspy Zajęczej, zapory wodnej w Solinie i Martwego Lasu podziwialiśmy krajobraz „bieszczadzkiego morza”.

Wycieczka była bardzo udana, a pogoda jak zamówiona i wymarzona na górskie spacery.  Podczas tego krótkiego, zaledwie 2-dniowego wyjazdu udało nam się zobaczyć wiele ciekawych miejsc oraz poznać różnorodność południowo-wschodniej Polski.

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział w wyjeździe, pracownikom Bieszczadzkiego Parku Narodowego za oprowadzanie po górskich trasach oraz kierowcy za bezpieczną jazdę.